Vi hjelper deg å jobbe med og dokumentere bærekraft

Vi går på jobb for å fikse alt som er feil i reiselivet

Verden har problemer. Reiseliv er en del av problemet, det er på tide å ta ansvar, slik at reiseliv også blir en del av løsningen.

Dine kunder, leverandører og ansatte er stadig mer opptatt av din påvirkning. Er DU?

Våre prosjekter:

Vi bygger software for å hjelpe deg med sosial og miljømessig bærekraft

Transparency Database: Finn leverandører, bli kjent med dem og gi ærlige tilbakemeldinger

Tripple Framework: System for å hjelpe selskaper med å bli mer ansvarlige i små steg.

Våre tjenester

Tripple HUB - Bli med i vår community og få tilgang til kurs, maler og verktøy.

Bærekraftsjefen: Ikke bare en leder, men en hel avdeling til fast månedspris.

Consulting og foredrag: Trenger du inspirasjon, opplæring eller assistanse?

Få en gratis versjon av

Tripple™ Arbeidsbok for ansvarlig reiseliv

Før den blir publisert

Start transformasjonen av selskapet ditt i dag.

  • Jobb med 3 pillarer: Bedriften, Samfunnet, Planeten.

  • Jobb med 21 fokusområder. (7 områder i hver pillar)

  • 40+ praktiske eksempler fra reiselivsbransjen.

  • 126 spørsmål for å veilede deg i arbeidet.

  • Maler og forklaringer for å hjelpe deg på veien.

Menneskene bak

The Transparency Company AS (org nr 930 843 342) - hello@thetransparencycompany.no

Våre grundere, investorer og rådgivere er erfarne fra reiseliv, bærekraft, entreprenørskap og mye annet.

PS: Brønnøysund og proff.no oppdaterer ikke nettsidene før årsregnskapet: Se oppdatert aksjonærliste som vi har sendt til aksjonærregisteret her.

Agnes Arnadottir - CEO/founder Brim Explorer

Alexandra Pittman PhD - CEO Impact Mapper, Havn +++

Anne Beate Ytreøy - Reiselivstjenester og undervisning

Anne Haga - Visit Innherred, Explorative AS

Anne Stine Mathisen - Contrast Adventure AS

Asgeir Blindheim - FjordCon, Havila, Fjord Norway

Bente Bratland Holm - Business developer. former CEO of Visit Norway and Visit Oslo

Bård Jervan - Nye Tider AS, Mimir

Carina Ren - Scientist Group NAO, X-nordic, Aalborg University

Cecilie Smith-Christensen - World Heritage Catalysis, Unesco ++

Elisabeth Heyerdahl Refsum - Travelindustry legend & consultant

Entri Miljøreiser - Arne Sveinson Haugen

Erling Løfsnes - Visit Lindesnes AS

Ersgard

Espen Larsen Hakkebo - Founder Brim Explorer

Fossekall AS

Fredrik Hertzberg - Flyt Utvikling

Frode Sakshaug - Øyna Landskapshotell

Geir Arne Hageland - Funkibator AS

Gunn Anita Sæther - Founder Nanook og Travelopment

Gripen Gard og Rurale Tidsreiser

Haaken Christensen - Adventure Tourism Specialist Innovasjon Norge

Håvard Utheim - Founder Nanook og Travelopment

Ingunn Strand - Blue Event AS

Ingunn Sørnes - Spesial advisor tourism Innovasjon Norge

Jan Egil Kummervold - Ekspert på sertifisering av mat. DNV, Aquatiq, Mills

JoAnna Haugen - Award winning writer and public speaker.Rooted Storytelling

Johannes Apon - Apon Reiselivsutvikling

Kari Hasselknippe - Hasselknippe Hotel Consulting

Kjell Ove Solbakken - Norsk Turistutvikling AS

Knut Egil Bekkevold - Outdoor Finnskogen AS

Knut Kalland - Seil Norge

Knut Slinning - Juvet landskapshotell

Kristin Oishi - Sustainability manager Visit Oslo

Linda Veråsdal - Ethical Travel Portal

Marte Charlotte Lian - Dreaming Up North AS

Mimir AS - consulting services for tourism

Nanook AS - Plattform-kunnskap

NVest AS - Bjørnar Lundberg

Ole Erik Bjørnstadhaugen - Nasjonalparkriket Reiseliv AS

Ole Henrik Uri - Valldal Camping, Sylte Hotell +

Milena S. Nikolova - BehaviorSmart

Oscar Almgren - CEO founder Uteguiden

Pål Knutsson Medhus - CEO Founder Høve Støtt Hallingdal +++

Rune Brunborg - Serial founder, investor, business developer

Tine Raisbæk - Kajakkpadling.no

Tomas Are Haavet - Founder and CTO Travelin.ai ++

Thomas Ramberg - Founder & CEO Pinpoint design, Dorysign.com

Trygve Sunde Kolderup - Æra, CEOHvitserk, DNT +++

Ulf Stigen - Escalera AS, College lecturer høyskolen Kristiania

Åsa Grahn - Associated professor Norwegian School of Hotel management

Hvorfor gjør vi dette?

2024: Utfordringene står fortsatt i kø

Turistene er tilbake, så da sitter sikkert lokale reiselivsbedrifter og destinasjoner og gnir seg i hendene? Tenk om det hadde vært så lett. Det er snart like mange kunder som før covid, men verden er ustabil og nå vil de booke senere og færre vil betale på forhånd. Mangel på arbeidskraft er prekær og man må ta dyre løsninger. Alt er dyrt, som varer og energi, men mellomleddene fortsetter å skvise marginer.

Globale naturkriser, overturisme og slitasje på lokalsamfunn endrer spillereglene. Rapportering av bærekraft i leverandørkjeden blir lovpålagt og forventes av kunder, partnere og investorer.

Hvis vi ønsker å drive med dette i fremtiden, kan vi ikke dure på som vi har gjort frem til nå.

Ny teknologi er moden og rulles ut i stor skala. Reiselivet står overfor langt mer radikale endringer enn da internett kom(!).

Store aktører har mye makt. De liker ikke endringer da de risikerer å tape markedsandeler og lønnsomhet. De har designet systemet som gjør at pengene tar omveier og at cruiserederi scorer høyere på bærekraft enn små bedrifter med lite avtrykk.

Skal pengene fra reisende gå til andre steder enn destinasjonen de besøker, når slitasjen er lokal?

Hva om vi går sammen for å endre dette?

  • Vi står midt i tre globale naturkriser: tap av biologisk mangfold, megaforsøpling og klimaendringer.

    Alle som driver med reiseliv må ta sin del av ansvaret. Turismen bruker energi og ressurser, gir store utslipp og forsøpler. Vi sliter på naturen og legger beslag på store områder, samtidig som vi invaderer dyrenes boområder. Slik kan vi ikke fortsette.

    I følge ferske rapporter fra World Travel & Tourism Council og The Travel Foundation vil reiselivsnæringen dobles de neste 15-25 årene.

    Veksten vil gjøre utfordringene større. Å reise er ikke et primærbehov, det er faktisk et luksusgode, og skal vi kunne fortsette med dette er vi nødt å ta ansvar. Planeten har dårlig tid. Skal vi nå de internasjonale målene må vi kutte utslipp drastisk. Urørt natur som forsvinner kommer ikke tilbake. Vi stopper ikke plastforsøpling ved å rydde. Vi må gå til kilden.

  • Veksten har stor påvirkning på lokalsamfunn og lokal natur. Mange steder sliter med overturisme og støy. Enkelte steder blir lokale presset ut av sine områder fordi prisene går opp. Stadig oftere ser vi lokalbefolkning som protesterer. Folk er lei av lokal belastning og føler seg utnyttet mens pengene går til mellomledd og store eiere.

    En god turistdestinasjon skal også være et godt sted å bo for lokale mennesker og dyr. Vi må tenke nytt om hvordan vi planlegger og organiserer reiseliv. Lokalbefolkningen og naturen sine behov må komme først, og vi må innse at en destinasjon skal utvikles med reiseliv som et av mange verktøy. I alt for stor grad har utvikling og økt reiseliv vært selve målet, når det burde vært fokusert på en sunn destinasjon.

  • Hva vet folk flest egentlig om hvordan agenter og operatører velger sine samarbeidspartnere? Hva vet reiselivet om sine lokale partnere? Hvordan behandles disse lokale partnerne? Ofte presses de hardt, og noen ganger er det på grensen til “moderne slaveri” i leverandørkjeden. Dessverre finnes også eksempler på det siste fra norske aktører. Et ansvarlig selskap gjør gode undersøkelser i hele leverandørkjeden, og sørger for å avdekke tvilsomme forhold.

    Samtidig går alt for mye penger til mellomledd på bekostning av de lokale.

    De som høster mest kritikk er onlineaktørene. Internett åpnet dørene for nytenkende online agenter som Expedia og Booking.com. Da de kom var de positive tilskudd til bransjen fordi lokale aktører kunne nå ut uten å være avhengig av reisebyråer og liknende. De gjorde det enkelt å finne lokale bedrifter, og de reisende sparte penger. En slags demokratisering av bransjen.

    Makt og økende jakt på profitt forandrer bedrifter. Nå har de største blitt for store og for mange har blitt store. De har blitt giganter, slike fordyrende mellomledd som de selv kjempet mot i starten, og sammen med aktører som Google og Meta (Facebook-Instagram ) har de enorm påvirkning på reiselivet. Små lokale aktører når ikke ut alene og blir stadig mer avhengig av mellomledd for å være synlig og overleve. En ond og usunn sirkel.

    Det trenger ikke være slik, og nå er det store ting på gang.

    Teknologi som f.eks kunstig intelligens og blokk-kjede er ikke helt nytt, men først nå er det kapasitet til å kjøre det ut i stor skala. Det forventes at vi de neste årene står overfor større endringer i reiselivsbransjen enn noen gang før. Dette kan snu opp ned på alt! En av de største grunnene til at folk bruker mellomledd er faktisk følelsen av trygghet ved å bruke en kjent tjeneste. Nå er det mulig å få den tryggheten selv om man booker direkte, fordi teknologien kan løse det.

    Det er på tide at de lokale tar kontroll over teknologien slik at makten distribueres fra de få til de mange. Premissene må settes fra de lokale. Pengene må gå lokalt.

Follow the money

Kan man si at reiseliv er ansvarlig eller bærekraftig uten å først løse problemene med økonomisk lekkasje fra destinasjonene? Sammen med karbon er dette reiselivets største utfordring i dag, fordi pengene fra reisende ikke går til destinasjonen de besøker. Skal vi fortsatt godta en modell der mellomledd bli rike mens lokalsamfunn får slitasjen?

Hvem er denne modellen egentlig bærekraftig for? Forskningen viser til to nøkler for å minimere lekkasjene:

  1. At åpenhet og tilgang til informasjon gir bedre valg og økt engasjement blant reisende

  2. At man må skape koblinger med lokale aktører i lokalsamfunnet som besøkes.

  • Tenk litt på hva slags påvirkning du selv hadde forrige gang du reiste. Hva var dine utslipp? Hvor gikk pengene, egentlig?

    Å spore dette er umulig. I alle fall vanskelig. Turismens negative og positive effekter handler om hva vi velger og hva vi velger bort. Vi tror ingen egentlig ønsker å velge ting som skader miljø, dyr og mennesker.

    Likevel fortsetter vi å ta slike skadelige valg. Valgene baseres på bekvemmelighet, pris, tilgjengelighet og hvilken informasjon vi (ikke)har tilgang på.

    Det snakkes lite om økonomisk lekkasje innad i bransjen, mens det er helt sentralt innen forskningen på turisme. The leakage effekt beskriver hvordan verdiene fra turismen i alt for liten grad går til destinasjonene som besøkes.

    La oss si du reiser til Maldivene. Flyselskapet til øystaten er utenlandsk, sjøflyet fra hovedstaden til resorten er utenlandsk eid, resorten er utenlandsk eid, de som jobber der er utenlandske, det er også dykkeguidene, maten og varene er importert. Kun småpenger fra det du betaler for din reise bidrar lokalt . Dette eksempelet er ironisk nok hentet fra en resort som har blitt kåret til verdens mest bærekraftige hotell i ett av verdens største reiselivsmagasiner. (!)

    I 2019 stod reiseliv for 10,2 % av verdens totale BNP. Ca 8,9 trillioner $ (8,9 millioner millioner dollar)! En rapport fra UNWTO fra 2014 sier at lekkasjen er "opptil 40 % i India, 70 % i Thailand og 80 % i karibiske land. Noen ting går igjen, som utenlandsk eid transport, operatører, hoteller og importerte varer og mat.”

    I verdens fattige land har utenlandske investorer bygd hele infrastrukturen. Her hjemme ønsker utenlandske investorer å bygge verdens mest bærekraftige hotell i sårbar natur. Her hjemme kjøper utenlandske investorer kjente merkevarer som Hurtigruten og Torghatten. Problemet er i høyeste grad aktuelt også i Norge.

    Store aktører har mye makt og skor seg på lokale ressurser. Hemmelige allianser, avtaler, kommisjoner, import og diffuse eierskap sørger for at penger aldri sirkulerer i lokal økonomi. Penger som kunne gått til lokalsamfunn, beskyttelse av sårbare miljø og utvikling av bærekraftige løsninger, lekker i stedet ut til utenlandske mellomledd og investorer.

    Turisme påvirker hvert eneste bærekraftsmål og allerede skapes nok verdier til å finansiere en bærekraftig utvikling som når langt forbi bransjen og leverandørkjedene. Men, ikke så lenge disse midlene er på avveie.

    Hvis man kan stoppe bare noen få prosenter av denne lekkasjen kan det bety at milliarder av dollar går inn i lokale økonomier og bidrar til en positiv utvikling for lokale samfunn og for planeten.

    Da må vi først vite hvor vi skal starte.

  • Hver tiende krone som brukes og hver tiende jobb i verden er tilknyttet reiseliv. Turisme betyr mye for mange.

    Ansvarlig og etisk turisme tilfører verdi og beskytter naturmiljøer og dets biologiske mangfold.

    En studie fra 2016 av National Geographic Societys Pristine Seas-prosjekt fant at marinbasert turisme på Galápagos brakte inn over 178 millioner dollar per år. Mer enn en tredjedel av alle jobbene på øyene. Hver hai på Galápagos ble gitt en estimert verdi på 5,4 millioner dollar over sin levetid - en sterk kontrast til de 200 dollar en død hai ville være verdt for en lokal fisker.

    Gjort riktig er turisme en fantastisk mulighet for lokalsamfunn,.

    Tendensen er at vi tar bedre vare på naturen når det er sirkulære, grønne økonomier som eksisterer rundt den. Turisme kan gjøre at man velger å beholde skog i stedet for å hogge den, at man verner natur i stedet for å bygge annen ikke-reversibel industri. Eller at løver i Serengeti får overleve, fordi det gir inntekter lokalt.

    Reiselivet skaffer også arbeidsplasser og finansiering (for infrastruktur, bevaring og opplæringsprogrammer) inn i små samfunn der muligheten og sjansen til å diversifisere bort fra tradisjonelt arbeid som f.eks oppdrett eller fiske historisk sett vært liten.

    Lokalbefolkning som ellers risikerer å forlate hjemmene sine og flytte for å finne arbeid, får muligheten til å bli, og som et resultat kan kulturer bevares.

    Men skal disse positive virkningene skje, må pengene fra turisme faktisk nå lokalbefolkningen og sirkulere i disse destinasjonene.

    Dessverre er dette altså mindre vanlig enn man skulle tro.

    Historien viser at lokale forvalter sine ressurser på en mer bærekraftig måte og de utvikler mer blomstrende lokalsamfunn enn hva tilfellet er når makt og kapital blir sentralisert. Ideen om at vi (altså “eliten” som ofte bor i vesten og sentrale strøk) vet best hva som er best for dem (altså de lokale der turistene drar), er utdatert og har aldri stemt.

    Det er på tide å flytte makten, og pengene, til de lokale.

La oss skape et gjennomsiktig reiseliv, sammen med de reisende

Ansvarlig reiseliv eller bærekraft om du vil er en prosess, og ikke et konkret mål med to strek under svaret. Alle bedrifter har forskjellig utgangspunkt og det finnes dessverre ingen one-size fits all løsning.

La oss skape en kultur hvor åpenhet og ærlighet blir verdsatt. At man gjør så godt man kan. Ingen er perfekte uansett. La oss anerkjenne at ingen gjør alt riktig, men her er vi, og dit er vi på vei.

Bærekraft blir normalt sett evaluert av eksperter fra tredjepart-sertifiseringer og merker. Å vurdere bærekraft blir regnet som for komplisert for vanlige folk. Vi mener derimot at dette er for viktig, for komplisert og at verden endres for fort til at bare “eksperter” skal kunne vurdere bærekraft og ansvar. Vi trenger et system som gjør det enkelt for alle å involvere seg.

Hva skjer om vi legger til rette for at gjester, ansatte og partnere kan engasjere seg og vurdere?

For å få en dynamisk, helhetlig og effektiv vurdering trenger vi vanlige folks øyne og ører, og ikke minst vanlige folks smart-telefon, nettverk og anbefalinger. Kan vår plattform bidra til å skape en bevegelse? Det handler om å gjøre det enkelt, engasjerende og konkret med åpenhet og ærlighet som utgangspunkt.

Tenk om vi kan bruke de millioner av reisende til å observere og dokumentere klimaendringer, nedbygging av natur og brudd på menneskerettigheter. Reiselivet bidrar allerede til en åpnere verden, så hvorfor ikke sette det i system?

  • Selv om det ikke er mulig å sette to strek under bærekraft finnes mange gode initiativ for å standardisere bærekraftig reiseliv. For eksempel har man mange sertifiseringer og merke-ordninger. Noen er bransjespesifikke, mange er generelle.

    Selv om utvalget er bra, er det bare rundt 7 % av bedriftene som er miljøsertifiserte på en eller annen måte. Slike ordninger kan derfor ikke sies å ha vært en udiskutabel suksess så langt. Hverken reiselivsbedrifter eller reisende kjenner godt nok til ordningene. Dette har nok flere årsaker, blant annet kan det skyldes dyre og lange godkjennings-prosesser som små bedrifter ikke har mulighet til å gå gjennom.

    De fleste av de som har fått miljøsertifisering har det fra ordninger som ikke er bransjespesifikk for reiseliv, eller som fokuserer på bedriftsinterne indikatorer som strømforbruk på kontoret eller hvor mye papir du bruker. Ting som sier fint lite om en reiselivsbedrifts faktiske påvirkning. En sertifisering blir gitt om ditt selskap oppfyller gitte kriterier som passer for enkelte og som er helt irrelevante for andre.

    Dette gir utslag som at hotellkjeder eller rederier kan fremstå som mer bærekraftige enn et lite guidefirma eller ei turisthytte med lav påvirkning. Det er problematisk at sertifiseringer og andre ordninger er designet med kriterier som belønner små grep som å fjerne plastsugerør fremfor en genuin og helhetlig filosofi.

    Kriterier som kanskje ikke er relevante for de små og som gir dem lavere score. De bruker ikke engang produktene som de store reduserer.

    Bransjen har derfor en stor mangel på troverdig dokumentasjon og kommunikasjon.

    80 % av de reisende sier at de ikke klarer identifisere bærekraftige valg når de reiser.

    Hvis de reisende da, i mangel på annet, ender med å kun bruke sertifiseringsordninger som basis for sine valg har vi egentlig ikke kommet særlig mye nærmere målene. For eksempel er det aller meste av utslippene tilknyttet reisen til destinasjonen, og ingen kjente sertifiseringsordninger tar hensyn til det.

    Vi er også skeptisk til hvordan mange sertifiseringsordninger vektlegger kompensasjon (offsetting). Det finnes stadig mer empiri på at klimakvoter bidrar til økte utslipp, og ikke motsatt.

    Vi er på alle måter tilhengere av tredjeparts sertifiseringer av reiselivet. For eksempel har søknads- og godkjenningsprosessen ofte en stor verdi, siden den kan bidra til å skape endring i en bedrifts kultur og gi bedriften gode verktøy for å bli bedre.

    Prosessen har egentlig større verdi enn selve sertifikatet som dessverre sier lite om hva som blir gjort i praksis etter man har fått det. Et bilsertifikat sier ingen ting om du er flink til å kjøre bil eller ikke.

    Vi tror Transparency kan utfylle disse ordningene i et produktivt samarbeid

  • Det er ingen tvil om at Transparency-konseptet er inspirert av tjenester som tilby crowd-sourcede anmeldelser og vil gjøre det til en sentral del av vår plattform. Dem som er nevnt og andre som finnes i dag har dessverre ikke spesielt fokus på ansvarlighet og bærekraft. Det er i tillegg verdt å nevne at det finnes mange bookingplattformer som lar brukere gi reviews. Vi er forresten også inspirert av tjenesten Glassdoor, Equality Check og liknende sider som lar brukere gi anonyme reviews. Det åpner for dyp innsikt i bedriftskultur.

    Det er dessverre også en kjent sak at man betaler for plasseringer på plattformer og at falske reviews har blitt et stort problem, og det vokser kraftig med fremveksten av kunstig intelligens. Denne uka kom f.eks nyheten om at den høyest rangerte restauranten i Montreal ikke en gang eksisterer.

    Nå har også mange plattformer filtrering for bærekraft. Egne ordninger eller mer kjente. Hvordan vurderes dette? Store aktører som kjeder, rederi og charter operatører scorer ofte høyere på bærekraft enn lokale bedrifter med lite avtrykk.

    Det er noe som ikke stemmer.

    Vi har nevnt hvordan de største aktørene finansierer bærekrafts-initiativ og sertifiseringer. Det er bra at de gir tilbake, men det er likefullt problematisk.

    Uten store aktører hadde vi neppe hatt særlig mange reiselivsmedier heller. De kan ikke leve av små lokale aktører. De skriver oftere om de som betaler godt, de som dekker reise og opphold. Mange medier hevder å alltid si nei til gratis/rabatterte opphold og tjenester, men betaler de virkelig for å sende journalist og fotograf på lange turer med startpris fra 15000 kroner natta per pers? Ikke verst. Hvor mange visningsturer har du vært med på? De skriver oftest om de som betaler, dekker reise og opphold.

    Dessverre er det slik at journalister og bloggere har en tendens til å skrive om de som er skrevet om før. Selvsagt er det plenty unntak fra regelen og “alle” ønsker å presentere noe som ikke er kjent fra før. Går man i dybden på media, så er det stor resirkulering av materiale. Nesten alle lister a la “De ti mest bærekraftige hotellene i verden” presenterer stort sett aktører som ikke er spesielt bærekraftige. Er du først på en liste kommer du på mange flere.

    Hvorfor skal grønnvasking bli belønnet, mens de som gjør sitt beste drukner i mengden? Hva om de som later som blir avslørt og at de som gjør sitt beste endelig belønnes? Det bidrar igjen til å minimere lekkasjen.

  • Bell- eller Gauss-kurven er et kjent fenomen i vitenskaplige kretser. En tilfeldig gruppe, (eller crowd) gir bedre resultater enn hvilken som helst elite-institusjon. Forskning fokuserer gjerne på et smalt og spesifikt felt, mens en crowd gir oss innsikt i hele bredden. Derfor stoler folk mer på Tripadvisor enn på reiselivsjournalister, bloggere eller det du selv forteller.

    Bærekraft er normalt sett bare evaluert av tredjepart-sertifiseringer og merker. Det blir normalt sett på som for kompliserte greier til at vanlige folk skal kunne vurdere det. Vi tror derimot at verden er for stor og forandres for fort til at bærekraft bare skal vurderes av “eksperter”.

    Hva skjer om vi veileder og legger til rette for at gjester, ansatte og partnere skal kunne vurdere?

    Det er selvsagt ikke realistisk at alle skal kunne alt, men alle kan rapportere på hva de faktisk ser? Hvis vi gir en gjest eller ansatt det riktige rammeverket, så kan de bidra uansett om de er ekspert eller ei.

    På denne måten vil det legges til rette for å samle inn store mengder med data som blir satt i system og gjort tilgjengelig for alle. En stor felles dugnad som gir innsikt i hvordan kundene opplever det de ser i praksis. Det kan også hjelpe dem til å forstå hva bevisste kunder ser etter og hvordan de kan bli bedre.

    Når folket passer på blir det nesten umulig med grønnvasking og anonyme reviews vil gjøre det enklere å avdekke dårlige arbeidsforhold og dårlig behandling av partnere og leverandører. Eller kanskje avdekke ting som skjer i prosesser der utbyggere gjør hemmelige avtaler med lokale representanter på nedbygging av natur som går ut over alle.

    Å involvere folket vil også bidra til å spre ordet:

    60% ønsker å gjøre mer bærekraftige valg og vil betale mer for det.

    70 % foretrekker anbefalinger fra andre reisende.

    80% deler allerede bilder og historier fra reisene sine.

  • Vi startet prosjektet med å lage en intern oversikt over reiselivsbedrifter i Norge for å analysere hvordan de jobbet. Vi trodde egentlig det var et par tusen som holdt på, men fant over sju tusen aktører. (Det er faktisk nærmere femten tusen totalt ut fra hvordan man definerer)

    Vi startet fra toppen og har gått gjennom alle vi fant og la disse inn manuelt i vår database. En ekstremt stor og tidkrevende jobb, men samtidig en fantastisk reise der vi lærte mye om mange flotte og varierte bedrifter.

    I høst satte vi opp en enkel nettside www.transparency.travel for å teste noen ideer vi hadde. Her la vi ut en profil på de fleste bedriftene. Med andre ord de vi hadde kontaktinformasjon på. Det er faktisk ikke lett å få tak i hos alle.

    Ikke lenge etter vi lanserte nettsiden ble vi, overraskende nok, kontaktet av turoperatører og bedrifter som skulle på tur og lurte på om vi kunne hjelpe til med å finne leverandører som levde opp til deres krav og standarder. Slik informasjon er ikke alltid lett å finne, og vi ville unngå misforståelser. Derfor tok vi direkte kontakt med mange av dere med spørsmål om ansvar og bærekraft.

    Vi hadde et håp om at noen få ville ta seg bryet med å svare oss.

    Vi fikk svar fra flere hundre bedrifter(!) og ble blåst i bakken over hvor åpen og ærlig responsen var. Det er rørende å lese hvordan mange tar ansvar og det er tøft å lese om hvor vanskelig mange har det. Dessverre så vi også at mange ikke har tatt inn over seg hvilken enorm omstilling vi står overfor og hvordan det vil påvirke deres hverdag.

    I tillegg fikk vi masse tilbakemeldinger på prosjektet. Det var ingen tvil om vi måtte gå videre med ideene. Det er åpenbart mange som trenger og ønsker en slik tjeneste, eller slike tjenester som vi legger til på plattformen over tid.

    Vi trenger innspill både fra de som er enige og fra de som er uenige med oss. Hele bredden. Derfor ønsker vi å få med bredden av Norsk reiseliv på eiersiden.

    PS: Vi er også i gang med å samle informasjon fra Sverige, Finland, Danmark og Island.

Vi har utviklet Tripple - et rammeverk for bærekraft

Tripple metodikken ser bærekraft fra et helhetlig perspektiv og er praktisk rettet.

Rammeverket består av 3 hovedkategorier, 21 underkategorier en haug med parametere, spørsmål, oppgaver og maler, undersøkelser, skjemaer, hint og triks.

Vi ønsker at det skal være morsomt og enkelt å jobbe med sosialt og miljømessig ansvar.Bygg et mer bærekraftig selskap i små skritt og dokumenter arbeidet underveis.

Rammeverket er i samsvar med forskning, sertifiseringer, lover og forskrifter (EU og lokale) og FNs bærekraftsmål. Vi har integrert analyser, rapporter og læringsverktøy slik at teamet ditt kan ta smartere beslutninger

The Tripple™ Framework

A holistic method for sustainability action in practice

The Company

Create a sustainable environment in your business by focusing on your team's well-being, adopting fair procurement practices, and ensuring all operations contribute to a positive and ethical workplace.

  • Building a culture of inclusivity, fairness, and honesty not only strengthens your business but also ensures steady employment, responsible tourism, and fair profits. Action over words—demonstrating your values through practices.

  • Promoting authenticity and ongoing learning cultivates a diverse and engaging workplace. When respected, employees thrive and enhance our team and mission.

  • Choosing suppliers and products who align with your business’s values strengthens the entire supply chain in a sustainable and ethical manner.

  • Talking openly about how you work sustainably builds trust and makes your reputation better. Clear communication teaches about saving the environment, encourages responsible travel, and keeps things transparent with everyone involved.

  • Prioritizing legal compliance within your company culture protects the business, its employees, and the community, ensuring operations adhere to laws and ethical norms.

  • Adopting a forward-thinking approach and managing risks through innovative leadership not only secures long-term viability but also fosters a culture of resilience and growth.

  • Aim to inspire change by focusing on delivering remarkable and sustainable experiences that give customers a new perspective and empower them. Continuously refine your services to uphold the highest quality and best practices.

The Community

Make friends with the place you visit, the people nearby, and the locals near your business. It's about joining in with local traditions, helping the community grow, and working together so everyone benefits.

  • Partnering with local businesses for sustainable development enriches tourism experiences and supports community prosperity.

  • Fostering positive ties with local environments and communities, ensuring their socio-economic well-being is a priority can make your tourism business thrive

  • Stakeholder inclusion means involving everyone impacted by a business, employees and local communities, in decisions. It values diverse views for more sustainable, fair practices.

  • Respecting and protecting culturally significant sites is crucial for tourism businesses and the communities they depend on.

  • Highlighting and celebrating the local area's art and culture enriches community appreciation and safeguards cultural heritage.

  • Inclusive travel embraces diversity, ensuring everyone, regardless of background or ability, can fully participate and enjoy enriching travel experiences.

  • Combatting exploitation and harassment is crucial for creating safe, inclusive environments where everyone, especially vulnerable groups, can thrive without fear or discrimination, promoting trust, sustainable practices, and safeguarding dignity.

The Planet

Protect natural environments and wildlife, ensure sustainable use of resources like energy and water. This is key to preserving the planet and enriching travel experiences.

  • Environmental stewardship involves responsibly managing natural resources to ensure their preservation for future generations.

  • Sustainable development and resource efficiency improve community and environmental health, with innovative design and materials reducing building projects' carbon footprint.

  • Lowering the use of fossil fuels and cutting back on the gases that warm the planet are crucial steps in fighting the harmful effects of climate change.

  • Thriving natural environments are essential for sustaining human life and tourism; these ecosystems provide crucial support for our survival.

  • Pollution control is crucial for protecting environmental health, ensuring public well-being, and preserving natural resources for future generations.

  • Reducing waste is vital for minimizing environmental impact, conserving resources, and promoting sustainable living practices.

  • Adopting circular principles in tourism means using resources efficiently and innovating to continuously reuse and recycle materials, keeping them in the loop.